O výuce češtiny v Austrálii a na Novém Zélandě. Autorův úvod:
Tímto příspěvkem chci informovat kolegy češtináře o výuce češtiny u protinožců. Hlavním cílem textu je seznámit bohemisty s podmínkami, cíli, obsahem a specifiky výuky naší mateřštiny v těchto dvou zemích a některé snad i inspirovat k tomu, aby se přihlásili do programu pomoci krajanům a zkusili zcela jinou formu pedagogické činnosti, než na jakou jsou zvyklí u nás doma. V samostatném článku následně pojednám též o praktických problémech bilingvní výchovy, jež se v dnešní době neomezuje jen na učitelovo působení v zahraničí, ale týká se již i vyučování v České republice.
Zmíním se rovněž o některých více či méně příjemných stránkách dlouhodobého pobytu v tak exotických destinacích – a nepůjde zdaleka jen o žraloky žeroucí české učitele v Tichomoří.
Rozšířená verze článku, který vyšel v ČJL č. 5, 2018-19.
Distanční výuka v Austrálii začala už r. 1951: https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/spolecnost/vyuka-na-dalku-vysilacka-skola-australie-deti_2004141105_tef
Netušil jsem, jak brzo a jak smutně se potvrdí těch pár vět o nebezpečnosti flétňáků – magpies…
https://www.lidovky.cz/svet/agresivni-ptak-podobny-strace-napadl-v-australii-cyklistu-na-nasledky-zraneni-muz-zemrel.A190916_103510_ln_zahranici_ele