Aktualizováno 18. 3. – příspěvek byl rozšířen o další, navazující autorův text (viz odkaz níže).
V současné mimořádné situaci jsme jako učitelé zavalováni obrovskou spoustou nabídek mnoha internetových aplikací, je problémem se v tom vyznat. Kde mám začít? Řada učitelů zažila zejména v prvních dnech situaci, kdy začala něco sestavovat v jedné aplikaci, během hodiny přišly z vedení školy nebo od kolegů neodmítnutelné tipy na jiné konkurenční aplikace: Google, Microsoft, Kahoot, Fraus, umimecesky.cz, Bakaláři, ŠkolaOnLine, atd….. Po dvou nebo třech pokusech, kdy se začínalo vždy od počátku, se dostavil pocit zmatku, rozčarování…
Je to podobné situaci, kdy musíte vymalovat pokoj a nevíte si rady, co k tomu pořídit. Moc vám nepomůže, když vás známý zavede do hypermarketu a ukáže vám nedohledné regály plné zboží. Vyvolá ve vás podobnou bezradnost.
Pomůže vám člověk, který vám řekne: vymalovat pokoj? K tomu potřebujete štafle, kyblík barvy, váleček na natírání, plachty na přikrytí nábytku.
A potom vám ke každé položce nabídne 2-3 možnosti, ze kterých si vyberete.
Takovému postupu se v IT řeči říká architektura systému. Tato architektura systému musí být založena na tzv. business procesech, tj. seznam činností, které organizace provádí. O tom mají IT odborníci jen velmi mlhavou představu – proto vám také moc nepomohou, protože 99 ze 100 se omezí na to, že vám předvedou přednosti konkrétního systému. Správné řešení ale předpokládá podívat se na problém přesně z druhé strany – z hlediska činností, pro jejichž podporu hledáte co nejlépe vyhovující nástroj.
Já jsem si hlavní procesy ve výuce roztřídil takto:
a) organizování,
b) výklad nové látky,
c) procvičování,
d) zkoušení,
e) evidence
f) individuální konzultace a řešení problémů.
Architektura systému musí vycházet z těchto základních procesů, z jejich vstupů, výstupů a vzájemných vztahů. K těmto procesům se pak hledají jednotlivé nástroje.
Podle vlastní praxe z minulého týdne dnes vím, že tato architektura se může lišit i u jednotlivých tříd (tedy ne v popisu procesů, ale v nástrojích, které je podporují).
Na trhu existuje nerovnováha, protože naprostá většina IT systémů podporuje jen proces procvičování, ale to je jen jeden z procesů – teprve jejich souhrn znamená kvalitní vzdělávání.
Hynek Krátký je členem ASČ, působí na Německé škole v Praze
Pokračování (18. 3.):
https://www.dsp-praha.org/ueber-uns/aktuelles/2874-von-wegen-corona-frei-deutsche-schule-prag-stellt-auf-digitalen-unterricht-um