Rozhovor s literárním badatelem Karlem Pioreckým:
Rozmach internetu, především sociálních sítí dal vzniknout i novému literárnímu žánru: instapoezii. Nejúspěšnější tvůrci na svých hrátkách se slovy dokážou vydělat miliony. „Typického autora instapoezie bych charakterizoval jako se slovy pracujícího influencera než jako básníka, který navazuje na nějakou literární tradici,“ říká Karel Piorecký z Ústavu pro českou literaturu AV ČR.
Piorecký v rozhovoru, který vznikl na půdě Akademie věd ČR, mluví nejen o fenoménu samotné, ale především o ekonomické stránce tohoto moderního způsobu tvorby. „Ty texty vznikají tak, aby byly co nejsdílenější, nejjednodušší a byl tam potenciál oslovit co nejširší publikum.“
Zatímco tak v tradiční poezii je důraz stále kladen zejména na jakousi řemeslnou vytříbenost, zkušenost a vzletnou práci se slovy i formou obsahu, na Instagramu je hlavní motivací získat co nejvíce lajků a sledujících. A tím i co nejvyšší zisk. I proto se na instapoezii nahlíží nejen jako na novou formu vyjádření, ale i ryzí a vykalkulovaný byznys.
Tomu se podle Pioreckého přizpůsobuje i samotná tvorba, ale i témata, která si vybírá. Skrze slova se navíc na sociálních sítí dá docílit mnohem vyšší svobody, než by nabízel původní, primárně obrazový formát. „Třeba velmi explicitní sexuální tematiku a obraznost, která by v tom vizuálním podání asi nebyla akceptovatelná, ve slovech prochází,“ říká akademik.