Asociace středoškolských češtinářů byla zaregistrována a zahajuje činnost.
Jsme profesní sdružení praktikujících středoškolských češtinářů, které usiluje o korektní informovanost odborné i široké veřejnosti o problematice výuky českého jazyka a literatury na středních školách a o otázkách spojených s maturitní zkouškou.
Chceme konstruktivně přispívat ke zlepšení metod výuky, ke zvýšení jazykových, stylizačních a interpretačních dovedností našich středoškoláků, k rozvoji poučeného čtenářství u mladé generace. Nabízíme spolupráci kolegům působícím na základních školách i pedagogům vysokoškolským. Hodláme rovněž působit jako partneři Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy při řešení aktuálních i dlouhodobých problémů našeho výchovně-vzdělávacího systému.
Uvedené cíle budeme realizovat jak prostřednictvím tohoto webu, tak prací v terénu: organizováním workshopů a hospitovaných hodin, přednáškovou činností.
Podrobnosti o našich cílech naleznete v dokumentech rubriky O nás, zejména v našem Programovém prohlášení. Jsou zde i Stanovy ASČ. Naše stanovisko k současnému stavu a perspektivám maturitní zkoušky naleznete v dokumentu Východiska a cíle v rubrice Maturita.
Členem Asociace středoškolských češtinářů se může stát bohemista aprobovaný pro výuku českého jazyka a literatury na středních školách, jenž na kterémkoli typu české střední školy působil alespoň dva úplné školní roky. Přihlášku ke členství přijímáme na naší e-mailové adrese ascestinaru@ascestinaru.cz.
Rádi bychom upozornili, že Asociace středoškolských češtinářů nabízí kromě řádného členství i status „host“ pro zájemce, kteří sice nesplňují podmínky členství, avšak o dění v našem oboru se zajímají, popř. se chtějí na činnosti asociace spolupodílet. Hostem se samozřejmě mohou stát nejen pedagogové, ale např. i rodiče středoškoláků.
Ke dni zahájení činnosti má Asociace středoškolských češtinářů 46 členů ze všech typů středních škol a 14 hostů.
PhDr. Jiří Kostečka, Ph.D.
předseda ASČ
Mgr. Josef Soukal
místopředseda ASČ
Gratulujeme k tomu „epizeuxis“. Opravdu extraligová blbost. Svět se zbláznil, učí pitomosti, ale ze škol se chodí do firem hlásit lidí, které nenaučili pořádně ani y a i. Nechcete vyjít mezi lidi a nadechnout se čerstvého vzduchu, bojíme se, že Vám uteklo pár století…už těch školských experimentů od roku 1976 bylo dost, ne?
Za školské experimenty z dávných i nedávných dob opravdu nemůžeme. Nemůžeme ani za to, že se o maturitu pokouší desítky tisíc žáků, kteří pro ni nemají dispozice nebo jimž by stačila jiná forma zkoušky – naopak na tuto nezodpovědnost od počátku poukazujeme.
K letošní maturitě z ČJL, a tedy i k epizeuxi, se vrátíme souhrnným příspěvkem.
„Nemůžeme ani za to, že se o maturitu pokouší desítky tisíc žáků, kteří pro ni nemají dispozice nebo jimž by stačila jiná forma zkoušky – naopak na tuto nezodpovědnost od počátku poukazujeme.“
Bravo! To je přesně to, o co tu jde.
Stejně tak studium VŠ nebo třeba řidičský průkaz.
Na nic z toho neexistuje nárok, i když by si to mnozí přáli.
PS: Zdravím Dr. Kostečku, který byl jako přísedící u mé maturitní zkoušky, kterou jsem úspěšně složil ve Vysočanech 🙂
http://valikova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=521945
Těším se na příspěvek o té mršce epizeuxis. Za SUČJL i za sebe znovu říkám, že figury do maturitních testů nepatří – ale protože nová maturita nás stále více tlačí k tomu, abychom neučili jazyk, ale „vědy o jazyce“, asi s tím nic nenaděláme. Příští rok tam bude univerbizace nebo litotes?
Děkuji za názor, paní kolegyně, a jsem rád, že jste si po dvou letech od schválení povšimla, že existuje cosi jako katalog požadavků k maturitní zkoušce z ČJL.
Ale já si ho všímám každoročně. Jak se proměňuje :)Jen jsem loni nematurovala, tedy jsem odpočívala.
Jen nechápu:
a, proč k němu musí být ještě seznam žánrů a autorů k DT;
b,proč se každý rok mění struktura ústní zkoušky;
c, proč se každý rok mění bodování ústní zkoušky
Chápete Vy, pane kolego, že po těch několika letech nové maturity udělal Cermat z češtinářů stádo uštvaných pološílenců? Proč se nemění angličtina? Protože ji připravovali profesionálové.