Aktuální stanovisko Asociace děkanů filozofických fakult, Asociace děkanů přírodovědných fakult, Asociace děkanů pedagogických fakult, Asociace děkanů tělovýchovných fakult ČR, sedmi učitelských sdružení, včetně Asociace češtinářů, a pedagogických osobností.
Ze stanoviska vyjímáme:
Úvodem je třeba říci, že novela zákona o pedagogických pracovnících obsahuje řadu pozitivních a potřebných změn, které oceňujeme.Konkrétně se jedná o systémovou podporu začínajících učitelů, včetně zavedení tzv. adaptačního období, legislativní ukotvení uvádějícího, provázejícího i třídního učitele a dalších podpůrných profesí a pozic ve školství, jako je např. speciální pedagog či psycholog. Pro stabilizaci a kvalitu učitelů je důležitá také garance platů pedagogických pracovníků navázáním na průměrnou mzdu v ČR.
Zásadní výhrady však máme k paragrafům 9(a), 22(1) a 7. A to zejména k navrhované de-profesionalizací povolání učitele, tj. otevření regulované profese „učitele“ lidem bez pedagogického vzdělání.
Stanovisko České konference rektorů k novele zákona o pedagogických pracovnících
Dobrý den, apely tohoto typu jsou v zásadě dvousečné a do našich vlastních nohou se zde v každém případě „střílíme“ jen a jen sami.
Posuďme situaci bez příkras a aktivismů.
Nechci vypadat lacině a proto si pro exposé vypůjčím pozorování, výstižně popsané kolektivem Jčmf ( Jednoty českých matematiků a fyziků ), zdokumentované v publikaci [1]
— — — — — — (cit.):
Každý učitel ze své praxe dobře zná, jaké problémy slovní úlohy žákům činí a jakých typických
chyb při jejich řešení se žáci dopouštějí. Podstata obtížnosti slovních úloh je však mnohem
hlubší, než se na první pohled zdá. Editoři provedli v roce 2014 rozsáhlý výzkum, v jehož
průběhu na vzorku 234 učitelů převážně 2. stupně základních škol zkoumali postupy a reakce
učitelů při řešení pro ně neznámé slovní úlohy. A výsledek? Všechny typické žákovské chyby,
mylné postupy, neschopnost formulace smysluplné odpovědi apod. se až v pozoruhodné
shodě objevovaly i v učitelských řešeních. (Více viz článek [3]). Toto zjištění snad dostatečně
demonstruje skutečnou obtížnost slovních úloh.
— — — — — —
FAUL č.1
Ne,
toto zjištění nedemonstruje obtížnost slovních úloh, toto zjištění demonstruje úroveň neschopnosti a skrze tuto primární indispozici rovněž i sebe-zaslepenost v tom, že (i) takto neschopné sbory jsou přesto a aniž by bylo známo proč „povolané“ naplňovat poslání školy jako prostoru, který je specializován na profesionální údržbu a rozvoj naší civilizace.
FAUL č.2
Instituce k tomu účelu zřízené
( MŠMT, ČŠI, NPI, NÚDV a všechny jejich předešlé, reorganizacemi reorganizací zaniklé a personálně-metodicky-a-(hlavně)-finančně jen nadále přelévané podoby )
prokázaly
soustavnou a systematickou neschopnost, protože obměňováním hesel, popíráním sebe sama již v té samé kapitole „metodických“ elaborátů, žádné — ač tolik potřebné — zlepšení na tomto poli nevzejde.
FAUL č.3
Generace ještě pamětlivé výroku prof. Wichterleho, autora světového patentu na gelové kontaktní čočky, který skončil div ne jako traktorista v JZD kousek za Mělníkem … ( JZD jsou agentury pro legalizaci výnosů z trestné činnosti, instalované od roku 1948 po vzoru bolševické velko-loupeže zemědělských majetků a polností organizovaná jako romanticky kolchozní družstva v krajích vezdejších ) … jsou ještě pamětlivy jeho odsudku: „Objevy vznikají z duševní práce a úsilím jednotlivce – kdo to kdy slyšel, že by nějaký symfonický opus zkomponoval kolektiv, že …“
Ne tak ovšem „názorová“ moderna, vykovávající metodiky 2030+ hemžící se „pojmy“ jako:
— „zažívání pocitů úspěchu“
— „názorem“ v místech, ve kterých chybí anebo jsou ignorována fakta, metody a experiment
— „sdílení“ ale čeho, prosím, když řada „nadšenců do sdílení“ nejenže nemá co do sdílení nabídnout a chce jen „sdílením pro sebe získavat vše, oč se sami zasloužit ani nepokusili a pokoušet se ani na moment nechtějí?
Z tisíců stran metodik a námětů jde děs a hrůza — kdo proboha za TOHLE ty lidi platí?
„Regulovaná“ profese se tak zde ve světle tohoto a ve světle výsledků
jeví
jako skupina
(a) spolu-páchající toto zlo – nerozhodno zda aktivním pachatelstvím, či absencí úsilí zlu bránit,
dále
(b) jako skupina bez vnitřní schopnosti se tomuto zlu profesionálně a aktivně bránit
a
dále
(c) jako kolektivním nátlakem vystupující klanová klika, která navzdory (a) a i přes (b), jen „odborářsky“ jednotně vydírá daňově povinné
Ekosystémy bez monopolizované výsady (překřtěné zde na pojem „regulované“, ačkoliv s regulací to nemá zhola nic společného — u skutečné regulace by totiž byla ta regulační funkce skutečně zapojena a ne vystříhána a vyzkratována, jako je to zde, tedy do nefunkčního a jen sebestředně a víc a víc impotentního molochu, právě proto, že byly evoluční mechanismy vystříhány a vykastrovaný otesánek jen tloustne a tloustne, užitku ani výsledků nehledíc)
v sobě ještě mají šanci na fungování evolučních sebe-změn (obvykle sebemanifestovaných během epizod tak zvaným Darwinovským filtrem a přežijí jen adaptace schopnější jedinci, neschopní nejsou „povinně“ živeni a uvolňují tedy místo na Slunci (v potravním řetězci) právě těm schopnějším).
Pokud pochybujete o rozsahu zduřelé neschopnosti, stačí se podívat na [2] dvě testové úlohy PISA 2012, str.92 a 94, ve kterých jsou i na druhý, opravný, pokus vadné „vzorově správné“ odpovědi.
Takže podle křivého metru mladé proutky máme rovnat? Ale kdež.
„Definice“ GRAMOTNOSTÍ? Ale kdež. Tomu nevěří ani „autoři“ téhle další potěmkiniády v řadě.
________________________________________________________________________
1) Matematika v médiích; Využití slovních úloh při kooperativní výuce na základních a středních školách, 2015, Jčmf,
str.3
https://web.archive.org/web/20220120082157/https://suma.jcmf.cz/_files/200000074-e30e3e4083/Matematika_v_mediich.pdf
2) Slovní úlohy ve výuce matematiky a českého jazyka; Metodický materiál pro učitele; Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy Praha, 2020,
str.92, 94 a.j.
https://web.archive.org/web/20220120030356/https://suma-jcmf-cz.webnode.cz/_files/200000134-e315ae315c/Slovn%C3%AD%20%C3%BAlohy%20-%20metodick%C3%BD%20materi%C3%A1l%20pro%20u%C4%8Ditele%20M%20a%20%C4%8CJ.pdf