Jsou to už více než tři roky, co Dagmar Daňková publikovala článek o okolnostech provázejících opakování jedné maturitní zkoušky z češtiny. Článek byl nedávno připomenut v jedné z facebookových učitelských skupin a i dnešní čtení ukazuje, že problémy, kterými se zabýval, zůstávají otevřené. A to s ohledem na čistě maturitní konsekvence, souvislosti obecně školní i traktování školního problému ve veřejné diskusi.
Celkem běžný spor o hodnocení maturitní zkoušky z českého jazyka v některých očích přerostl skoro až ve střet civilizací. Stačilo, aby se v této souvislosti začalo skloňovat slovo „muslim“.
Žákyně Střední školy zdravotnické v Ústí nad Labem neuspěla u společné (tzv. státní) části maturitní zkoušky z českého jazyka, neboť nedokázala rozebrat román Ivana Olbrachta Žalář nejtemnější. Žákyně podala odvolání proti rozhodnutí maturitní komise; do projednávání velmi emotivně zasáhl i její otec.
Krajský úřad neshledal žádné porušení právních předpisů, nebyl však schopen vydat zcela jednoznačné stanovisko, neboť se jednalo o typickou situaci „tvrzení proti tvrzení“, a proto povolil opakování zkoušky před maturitní komisí s jiným složením. V tomto pokusu již žákyně uspěla, byť s minimálním počtem bodů.
Více v Deníku Referendum
Výborný rozhovor, mj. o syrském školství: https://magazin.aktualne.cz/veda/stomatolog-radek-mounajjed-syrie-damasek-imigace/r~a309626e325211e8aca5ac1f6b220ee8/
Diskuse k článku na České škole: http://www.ceskaskola.cz/2014/08/dagmar-dankova-stret-civilizaci-v.html