Mimochodem Davida Gregera: Linda Darling-Hammond je dlouholetá výzkumnice, bývalá prezidentka AERA (American Education Research Association) a obhájkyně kvality a kvalifikace učitelů. Nyní bude řídit vzdělávání v Kalifornii a přechází do exekutivní funkce. U nás mezitím se MŠMT snaží učitelskou profesi zcela deprofesionalizovat, odstraňuje požadavek na kvalifikaci, místo aby se zasadilo o zvýšení kvality přípravného i dalšího vzdělávání učitelů. Problém nedostatku učitelů ovšem pramení z jejich nízkých mezd. Místo jejich skutečného navýšení aspoň na 80 % mezd ostatních pracovníků s VŠ vzděláním, budeme slevovat ze standardů přípravy učitelů a požadavků na jejich kvalifikaci. Zatímco svět jde opačnou cestou a prosazuje kvalitu i kvalitní přípravu učitelů, vyžaduje kvalifikaci a trvá na aprobovanosti, my si myslíme, že české školství zachráníme jeho další liberalizací (na aprobaci jsme rezignovali hned na počátku 90. let, teď k tomu přidáme i rezignaci na kvalifikaci, místo, abychom se vrátili ke snaze zajistit učitele s aprobací a kvalitní učitelskou průpravou). Asi jsme se od 90. let 20. století moc nepoučili. Tehdy si taky mnozí mysleli, že zrušit systém a strukturu dalšího vzdělávání učitelů, včetně sítě okresních středisek, je třeba, neb je příliš ideologická a nereformovatelná. Dodnes jsme nevystavěli její náhradu. Ono reformovat je těžší než bourat/rušit. Ale kdo to postaví a jaké škody bourání způsobí? Nejsem zaslepený obhájce vlastních zájmů (byť jsem z pedagogické fakulty), jsem schopen studiemi zahraničními, domácími (těch věru moc není, ale studie ČŠI ukazuje na vyšší kvalitu učitelů kvalifikovaných) i sledováním vývoje ve světě doložit, že tento trend je zhoubný a nic pozitivního nám nepřinese. Naopak potřebujeme zajistit kvalifikovanou a aprobovanou výuku pro naše děti, byť v tuto chvíli velkého nedostatku učitelů si o tom můžeme nechat jen zdát.
Z autorových komentářů k příspěvku:
„Recent debates about the utility of teacher education have raised questions about whether certified teachers are, in general, more effective than those who have not met the testing and training requirements for certification, and whether some candidates with strong liberal arts backgrounds might be at least as effective as teacher education graduates. This study examines these questions with a large student-level data set from Houston, Texas that links student characteristics and achievement with data about their teachers‘ certification status, experience, and degree levels from 1995-2002. The data set also allows an examination of whether Teach for America (TFA) candidates-recruits from selective universities who receive a few weeks of training before they begin teaching-are as effective as similarly experienced certified teachers. In a series of regression analyses looking at 4th and 5th grade student achievement gains on six different reading and mathematics tests over a six-year period, we find that certified teachers consistently produce stronger student achievement gains than do uncertified teachers. These findings hold for TFA recruits as well as others.“ https://epaa.asu.edu/ojs/article/view/147
„We empirically test how 12th-grade students of teachers with probationary certification, emergency certification, private school certification, or no certification in their subject area compare relative to students of teachers who have standard certification in their subject area. We also determine whether specific state-by-state differences in teacher licensure requirements systematically affect student achievement. In mathematics, we find teachers who have a standard certification have a statistically significant positive impact on student test scores relative to teachers who either hold private school certification or are not certified in their subject area. Contrary to conventional wisdom, mathematics and science students who have teachers with emergency credentials do no worse than students whose teachers have standard teaching credentials.“ https://journals.sagepub.com/…/10.3102/01623737022002129
A tady něco pro podporu aprobovanosti… „This review confirms the existing consensus that subject‐related degrees and knowledge, and not general teacher certifications, are positively related to student performance and particularly so for Master’s degrees in math and science. “ https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/joes.12210