Čtvrtá epizoda nás zavedla poprvé do odborných škol: kde jinde také nechat zaznívat otázku, k čemu bude literatura v životě a profesi neakademicky zaměřených žáků. V epizodě hovoří František Brož a Adéla Čadková o svých zkušenostech a osvědčených postupech z výuky literatury na odborných školách. A pár slov padne i o roli integrace (tvůrčího) psaní, o ponižování učitelem a čtenářském sebepodceňování i – naopak – o žákově zažívání (a uvědomování si) úspěchu.
„I když pro žáky literatura zůstane španělskou vesnicí, tak to, že vás to bavilo a snažili jste se to udělat tak, aby to bavilo i je, je něco, co si odnesou a co si v sobě nechají.“
Citované a zmiňované publikace:
- D. Moldanová: Nesoustavné úvahy o výuce (české) literatury (https://journals.muni.cz/pedor/article/view/873/750)
- Moduly pro odborné vzdělávání z oblastí českého jazyka a z literatury (https://mov.nuv.cz, konkrétně zde: https://tinyurl.com/mov-nuv-moduly-cjl)
- Adélou Čadkovou odkazovaný předchozí díl DidLitu: Epizoda 2, čas 20:40
- Dorian: Se zeptej (https://www.youtube.com/watch?v=xWP9CQI1FJU)
- C. McCarthy: Krvavý poledník aneb Večerní červánky na západě
- L. Lanczová: Zlodějka snů