Jak by měla vypadat smysluplná výuka literatury na základní škole? Co může děti ke čtení přivést, co je naopak spolehlivě odradí? A jak se proměňuje didaktika literatury? Nejen na to jsme se ptali Jaroslava Valy z katedry českého jazyka a literatury.
(…) redukci vzdělávacího obsahu si na ZŠ určitě dovedu představit. Nicméně si myslím, budu-li mluvit za literární výchovu, že stávající RVP ZV je koncipován natolik obecně a otevřeně, že se podle něj dá dobře učit i dnes. Znám takové učitele a je radost vidět je při práci. Problém spatřuji spíše ve školních vzdělávacích programech, kam si některé školy nezřídka překlopily staré osnovy a staré vzdělávací obsahy. Mezi očekávanými výstupy RVP ZV za literární výchovu najdeme také tento: žák uvádí základní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře. A záleží na konkrétním učiteli, co si pod tím představí.
Někteří se věnují detailnímu probírání literární historie z pocitu zodpovědnosti (vždycky se to tak učilo, to nemůžu vynechat), pro některé je to pohodlnější. Někteří argumentují přijímacími zkouškami na střední školu. Jejich podoba se však v posledních letech výrazně změnila, důraz je kladen na práci s textem, literární historie hraje marginální roli.
V novém RVP ZV bych za literární výchovu akcentoval především výstupy ověřující žákovu práci s textem v oblasti porozumění, interpretace, tvořivosti a rovněž výstupy rozvíjející jeho čtenářské strategie. Z oblasti učiva pak literární teorii: literární druhy, žánry a strukturu literárního díla.
Jistěže se podle stávajícího RVP dá literatura na ZŠ učit. Dělám to.
Ale ne podle učebnic, které jsou na trhu. Nesmírně rád se přijdu podívat na inspirativní hodinu kteréhokoli kolegy / kterékoli kolegyně u deváťáků, v níž učitel smysluplně použije text Goethova Fausta z Frausovy učebnice.
Ovšem v běžné třídě. Tj. takové, kde půl děcek pospává s hlavou na lavici po vyčerpávajícím paření do tří do rána, zatímco z té druhé půlky mají zájem tři dívky.
A ještě něco: Idiocii obratu „dovedu si přestavit“ tepali někteří naši osvícení novináři již v devadesátkách. Ale on si dál žije svým pitomým životem…