Aktualizováno – doplněny záznamy dalších vystoupení:
V sobotu 20. února proběhlo v prostorách Základní školy Meteorologická v Praze diskusní fórum k inkluzi připravené Učitelským profesním sdružením. Přinášíme odkazy na videozáznamy jednotlivých vystoupení.
Mgr. Jana Jančová (vyučuje ZŠ)
Mgr. Zdeněk Bělecký (ředitel ZŠ)
Mgr. Jana Karvaiová (vyučuje žáky s LMP na ZŠ)
Ing. Jana Navrátilová a PhDr. Eva Zichová (vyučují na středních školách pro zrakově postižené a sluchově postižené)
PaedDr. Jiří Pilař (Asociace speciálních pedagogů ČR)
PhDr. Václava Masáková (psycholožka – pedagogicko-psychologická poradna)
Mgr. František Dobšík (ČMOS)
Ing. Miloš Rathouský (Svaz průmyslu a dopravy ČR)
Sestřih z diskusí k jednotlivým příspěvkům
Hovory s TGM:
Ja, tož ty všechny vlivy – od rodiny až po školu a četbu – působí na výchovu dítěte; co tu je složek! Reformovat výchovu dětí, to neznamená jen zdokonalovat tu didaktiku ve škole; to znamená reformovat i život nás dospělých; my jsme půda, ze které rostou nové generace – záleží hodně na nás, budou-li lepší nebo šťastnější. Ten saský ministr měl pravdu, když řekl deputaci, která k němu přišla s návrhy o výchově dětí, že mu výchova dětí starostí nedělá, jen výchova dospělých. A zase a stále ta otázka peněz. Vemte si výchovu ze stránky zdravotní, výchovu dětí úchylných nebo méně nadaných, výchovu dětí zpustlých; říká se, že dobrá škola ušetří peníze za kriminál, špitál a chudobinec. Dobrá výchova a dobré učení má být co nejindividuálnější; v tom děláme u nás řadu pokusů, ale já bych jich dělal ještě víc, ale právě individualizace školy vyžaduje – těch peněz!
Co by nemělo zapadnout:
http://www.pedagogicke.info/2017/06/jana-bradley-opet-k-tematu-inkluze-ci.html
http://www.pedagogicke.info/2017/07/iva-svarcova-reakce-na-clanek-jany.html
Archiv časopisu Speciální pedagogika je dostupný on-line: http://www.pedagogicke.info/2017/06/pavel-pesat-archiv-casopisu-specialni.html
„Je třeba jasně říci, že existují děti, u kterých zjistíme, že ani s maximálním opatřením není v jejich zájmu, aby byly v běžné třídě. Metody, jak pracovat s žáky, jsou ale různé. Mohou klidně sedět vzadu, ale s asistentem. Neruší pak ostatní. Někdy se kritizuje, že je to vlastně segregace, jen přenesená dovnitř škol. Když se vytvoří skupinka dětí se stejnými potížemi a pracuje se s ní mimo, není to nic, co by bylo proti duchu inkluze. Metody vnitřní diferenciace existovaly vždy a v určitých případech to může pro dítě být i pozitivní. Někdy to může být ku prospěchu, někdy špatně. Důležitá je ale součinnost všech – rodiny, školy a školských poradenských zařízení,“ říká náměstek ministryně školství Stanislav Štech v rozhovoru o fungování inkluze v praxi a poradnách pro Lidové noviny.
http://www.ceskaskola.cz/2017/05/stanislav-stech-existuji-deti-u-kterych.html
http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-politika/428974/odbornici-dali-blesku-za-pravdu-inkluze-brzdi-vsechny-zaky.html