Z komentáře v Hospodářských novinách:
Ministr školství přednesl své výtky vůči Cermatu, jeho fungování i podobě zkoušek, které vytváří. A přidal i výroky, kterými více než naznačoval možné zrušení jednotných přijímacích zkoušek, státní maturity v dnešní podobě a možná i celého Cermatu. Na to navazovaly ještě radikálnější komentáře novinářů, vyzývající k co nejrychlejšímu konci. Slovy Petra Honzejka, k „rozprášení Cermatu“. Skoro jako by nikomu nevadilo, že absolutně chybí jakýkoliv pozitivní výstup a vize. Ve školství prostě nemůžete jen tak něco zrušit a teprve pak začít vymýšlet, jak to udělat jinak.
Přesto ze strany novinářů nezaznívají téměř žádné z otázek, které jsou v této situaci klíčové. Jestliže pan ministr popíše v rozhovoru pro HN jednotné přijímací zkoušky jako nesmyslné, protože „zjistí jen to, jak je na tom žák ve srovnání s ostatními“, nestálo by za to položit mu otázku, v čem tedy podle něj spočívá smysl přijímacích zkoušek? Jestliže je pan ministr nespokojen s podobou maturitních testů a hlavním argumentem je, že úlohy jsou „jako z Marsu“, nestálo by za to se zeptat, zda na to má ministerstvo nějakou analýzu? Jak velké procento otázek lze zařadit do této kategorie? Ohrožuje toto procento vypovídací hodnotu celých testů a systému testování, nebo jde o jednorázové problémy bez definovatelných důsledků?
Na komentář upozorňuje i pedagogicke.info.
Z rozhovoru s Martinem Chválem:
Ředitel Cermatu čelí velkému tlaku a jeho práce často není lidmi hodnocena pozitivně. Jako vedoucí manažer společnosti čelí veřejnosti kvůli maturitám, přijímačkám na střední školy a řeší četné požadavky resortu školství. Přesto za celou historii instituce odcházel jen jediný ředitel dobrovolně – Martin Chvál.
(…)
Ministerstvo bude dělat výběrové řízení na nového ředitele. Uvažujete o návratu?
Ani náhodou.
Proč?
Přijde mi, že politický styl se moc nemění. Nechtěl bych se vyčerpávat. Ředitel má jen slabé manažerské nástroje k tomu, aby instituci a kvalitu lidí obhospodařil. Z hlediska odborného vystupování vidím, že ministr se obklopuje lidmi, kteří dovnitř nevidí a mluví o práci Cermatu – viz pan Šteffl, to je stejná situace.
Zabýváte se hodnocením studentů, vytvářením a hodnocením didaktických testů a jste v nezávislé komisi. Ani to pro vás nejsou argumenty, proč do Cermatu jít a zkusit ho pozvednout?
Tohle byly důvody, proč jsem do něj šel tenkrát. Ale když vidíte charakter práce, a že to, o čem vy mluvíte a co mě na tom láká, je deset procent veškeré práce, a ještě vám do toho někdo nekompetentně zasahuje, kazí tu práci, tak to dělat nechcete.
K atakům Na Cermat a centrální testy viz např. zde, k aktuálním představám MŠMT o maturitní zkoušce viz zde.