Z autorova blogu na webu www.respekt.cz:
Stručný souhrn událostí, které se staly příští týden. Jako každý rok, i letos se v maturitách, které po neděli začnou, nekonalo žádné překvapení. Zkuste si odškrtávat se mnou…
V pondělí se od 8:00 zahájí didaktickým testem z matematiky. V některých školách se přijde vyfotit i honorace – maturanti přece jen už jsou obvykle voliči a letos navíc máme před volbami.
Kolem poledne se na internetu objeví zadání maturitního testu a několik nesouvislých výkřiků o obtížnosti
Od 13:00 se píše didaktický test z angličtiny
Během odpoledne přinesou lidovky.cz text o tom, že je maturitní matematika moc těžká a akademická a jako vzor modernějšího pojetí by si měla vzít angličtinu. (…)
V úterý ráno bude zadán test z českého jazyka a literatury. V úloze 5 bude k přečtení úryvek z dopisu ve znění: „Ten Londýn, maminko, to je ti hotový babylón“. Žáci budou mít za úkol jej v uzavřené úloze 5.1 interpretovat jako
Londýn je ohromné město, které vládne velké říši
V Londýně je nesnesitelné horko
V Londýně je značný ruch, město tak působí dojmem zmatku
Každý člověk v Londýně hovoří jiným jazykem a lidé si navzájem nerozumí
Už kolem 9:30 – 9:45 se na Twitteru a Facebooku začnou objevovat dotčené výkřiky maturantů, co to jako mělo být s tím Babylonem, dějepis se zkoušet nemá, že člověku uškodilo, když zná historii a ví, co a kde Babylon ležel a co byl, že v Babyloně bylo a je fakt horko, jeďte se do Iráku podívat, podle bible tam došlo ke zmatení jazyků a vůbec že je to nejhorší test za dobu existence státní maturity. (…)
„Někdy v průběhu pozdního odpoledne se na serveru Seznam zprávy objeví rozhovor, ve kterém se paní redaktorce podařilo přimět k reakci přímo předsedu asociace češtinářů Josefa Soukala. Ten se krátce vyjádří k babylonské otázce a objasní, že ač jsou všechny možnosti v nějakém smyslu vyargumentovatelné, citované úsloví je jednoznačné a ustálené, navíc význam vyplývá z kontextu, a kdo čte, ten ví. Pak se na mnohem větším prostoru vyjádří k tomu, že k maturitnímu studiu přijímáme nematurabilní studenty, kteří nečtou, a tak se nemůžeme divit.“
Tady se autor netrefil. Mé – a jakékoli jiné věcné vyjádření – bude schováno v záplavě vyjádření laiků, resp. vzdělávacích odborníků na všechno a na nic.