Článek odpovídá na text Karla Lippmanna Literární historie a maturita, publikovaný na webu Česká škola. Vyvrací některá Lippmannova tvrzení týkající se literární historie při výuce a maturitní zkoušce a poukazuje na vážné nedostatky Lippmannem předestřeného příkladu literárněhistorického tématu.
Článek ZDE.
Diskusní příspěvky pana Soukala jsou důkazem jeho mimořádné schopnosti vzbudit u čtenáře(zejména toho jednostranně zaujatého) dojem, že autorovy argumenty jsou velmi přesvědčivé. Tento dojem je však dán jejich autoritativně formulovaným jazykovým stylem. Ten jen nahrazuje a umně zakrývá argumentační chudobu. Jestliže mě obviňuje z celé řady vážných interpretačních prohřešků (ideologické zaměření, odklon od literární historie, nedoložená spekulace, pomíjení práce s jazykem a kompozicí), pak je z odborného hlediska povinen vybrat si alespoň některé z mnoha mých ukázek interpretace, které jsem zveřejnil, a sám předvedl, jak by taková interpretce měla podle něho vypadat. Měl by své zásadní výhrady též dokázat na textech z mé čtyřdílné učebnice (Příručka k výuce literatury na SŠ). Zatím jsem nic takového nenašel. Pokud se mýlím, prosím, aby takový svůj text zde připomněl.
Ocituji jeho typický výrok:
„Čtenáře Lippmannových řádků na první pohled zaujme, že uváděné téma není primárně tématem z našeho oboru, není primárně literárněhistorické. Nejblíže má k filosofii, ovšem dalo by se o něm diskutovat na základě konkrétních projevů lidského ducha prakticky v jakékoli oblasti – v humanitních vědách, v matematice, fyzice aj.; dalo by se vyabstrahovat třeba z projevů péče o krajinu, z péče o výchovu a vzdělání… Lze ho využít v rámci výuky literatury, pro maturitu se ale obsahu daného oboru příliš vzdaluje. Další otázkou je platnost (nevysloveného) Lippmannova závěru (nikoli závěrů k jednotlivým textům, ty jsou vyjadřovány explicitně), který by se dal formulovat např. jako ČLOVĚK RESPEKTUJÍCÍ ABSOLUTNO NACHÁZÍ V LIDSKÉ EXISTENCI SMYSL, OSTATNÍ NIKOLI. Je přitom zjevné, že absolutno je v Lippmannových ukázkách ztotožněno s křesťanským světonázorem.“
Jenže, pane Soukale, o to mi právě jde, o hledání naprosto nezbytné souvislosti zdaleka nejen mezi jazykem, literaturou a filosofií, protože teprve potom jde o vzdělání. Také patrně proto v Hostu Fr. Brož nazval svou recenzi mé učebnice „Oživená literatura“.
Páně Soukalův závěr (mnou „nevyslovený“, jak sám přiznává), že „ČLOVĚK RESPEKTUJÍCÍ ABSOLUTNO NACHÁZÍ V LIDSKÉ EXISTENCI SMYSL, OSTATNÍ NIKOLI“ prý zjevně dokládá, že absolutno ztotožňuji s křesťanským světonázorem. Prý to podle Pana Soukala plyne z jednotlivých závěrů. Ani jeden však nedoložil. mj. jmenuje K. Čapka. Plyne to třeba z R.U.R.? Nebo z Posledního soudu či Zločinu v chalupě? Uvádím pouze příklady ze své učebnice. Mohl bych tak dlouze pokračovat, na konkrétní vyzvání tak rád učiní
Z časových důvodů odesílám bez korektury.
Přiznávám bez mučení, že diskuse s kolegou Lippmannem jsou z mého pohledu hlavně únavné a málo přínosné; proto je ani nyní nebudu s výjimkou této poznámky nebudu prodlužovat.
Státní maturita byly prvním krokem, na který navazují další snahy vládnoucí moci k ovládnutí obsahu a smyslu vzdělávání na našich školách.
Státní maturitou začala postupně stále sílící nadvláda politické moci nad vzděláváním mladé generace. Učitel je tlačen do role poslušneho vykonavatele svou podstatou politických záměrů. Cílem je uniformita myšlení. Podpořili to i někteří učitelé češtiny, kteří si včas neuvědomili důsledky toho, co prosazují.
Odkazuji na předchozí diskuse – myšlení ustrnulé v aprioritách přestává být myšlením, stává se kolovrátkem donekonečna omílaných vadných tvrzení.
Po dlouhé době jsem si výhrady pana Soukala znovu přečetl. Jejich autor si jen vymyslel, co se mu hodí, v mých textech to ale není. Rozhodně se neodklanim od literární historie, nevynechavam jazyk ani kompozici,závěry jsou výsledkem interpretace, nikoli svevolne spekulace. Rovněž z ničeho nevyplývá nějaké ideologické zaměření. To vše si pan Soukal vymyslel, aniž cokoli doložil.
Další diskuse se rozvinula zde: https://www.blogger.com/comment.g?blogID=9043871272554960992&postID=940894480253926204&page=1&token=1571509009083