Hodně se dnes přemýšlí, proč přestávají číst děti v sedmé osmé třídě. Přišlo se na to, že kromě toho, že ty děti mají i jiné zájmy, kterým se chtějí věnovat, tak se v té fázi především potřebují dostat k náročnějším knihám. Dětské knihy je už přestaly uspokojovat, není v nich, co by je dále posunovalo. Podnětné knihy jsou tvořeny rafinovaněji a mnoho dětí už k nim nedosáhne samo, potřebují k tomu průvodce. Když mají dobré učitele, kteří jim umožní dostat se ke knihám, které jsou o úroveň nebo dvě výše, mohou si rozšířit teritorium, kam by jinak nedosáhly. Já třeba dávám v deváté třídě opačné zadání, kluci čtou dívčí literaturu, holky si zase musí vybrat nějaké klukovské čtení, ať si zkusí i ten opačný pohled. Když člověk trénuje něco, co mu nejde, možná v tom nebude úplně dokonalý, je ale schopen zaplnit nějaké prázdné místo a nějakým způsobem ho používat.
Více ZDE.
O čtenářské i kritické gramotnosti viz též např. ZDE, ZDE, ZDE, ZDE, ZDE, ZDE a ZDE.