Odkazy na vyjádření a diskuse:
diskuse na webu Pedagogické info;
viz též diskuse na facebookové stránce Josefa Soukala (příspěvek z ranních hodin 13. 4. 2019).
Maturitní zadání např. ZDE.
Odkazy na vyjádření a diskuse:
diskuse na webu Pedagogické info;
viz též diskuse na facebookové stránce Josefa Soukala (příspěvek z ranních hodin 13. 4. 2019).
Maturitní zadání např. ZDE.
Další příspěvky najdete na facebookové stránce Fórum Asociace češtinářů.
Předseda ASČ: Mgr. Josef Soukal
soukal@ascestinaru.cz
Místopředseda ASČ: Mgr. Vladimír Stanzel
stanzel@ascestinaru.cz
Své články pro náš web a přihlášky ke členství nebo hostování v ASČ posílejte prosím na adresu ascestinaru@ascestinaru.cz.
Každému členu ASČ můžete zaslat individuální
e-mail (i s přílohami), a to na adresu ve formátu prijmeni@ascestinaru.cz.
Své dotazy pro Poradnu ASČ posílejte prosím na adresu poradna@ascestinaru.cz.
Chcete-li publikovat na našem webu diskusní příspěvek, přečtěte si prosím pravidla publikování diskusních příspěvků.
Z FB 2:
(…) Vybrat se dalo, skoro všichni psali vyprávění. Výhrady samozřejmě mám – stokerovský úvod dobrý, ale Cermat si mohl dát víc práce s vlastní stylistikou, ty krátké věty bez energie bych dětem v jejich textech vytkla. Dlouhodobě nechápu vášeň pro líčení, dobrá lyrická próza je hrozně těžká, málokdo se vyhne klišé. Úvaha dobrá, jen bych vybrala drsnější příklad a orientovala to na napětí mezi legalitou a legitimitou, takhle se jen těžko dalo vyhnout moralizování. U recenze bych to neomezovala na kladné doporučení. Fake news taky dobré téma, nevím ale, zda si Cermat uvědomuje, že podstatná část dětí nečte „společenské časopisy“, možná by byla vhodná přesnější specifikace.
Ale celkově jsem byla spokojená.
–
(…) Pohled loňského maturanta – lepší témata než jsme měli loni. Vybral bych si knihu – Na západní frontě klid, Jinak by si vybral Jinak charitativní dopis. U líčení bych viděl problém se slovní zásobou a některé by mohl zmást ten Čapek. Děsuplná noc by mohla být taky oblíbená. A z mého pohledu bych ještě přemýšlela na fake news.
(…) Mně se témata letos příliiš nelíbí, u vyprávění si museli dát studenti velký pozor, aby zpracovali vše, co je v tom textu- od příběhu jedné noci po amulet a pana T. , což vím, že v tom stresu může být dost problém. S dalšími tématy problém nemám, spíš se smáli, že už tam místo Modré naděje mohli dát Snědou tíseň a bylo by to dost aktuální :-D.Témata publicistického stylu podle mne cílila na gymnazisty. A nabízí se kacířská otázka? Nesměřijeme k centrálnímu seznamu knih, které by měl středoškolský student přečíst?…. Všeobecně si myslím, že tato témata letos nahrávají více gymnazistům, neš studentům středních odborných škol.
Z komentářů na FB:
(…) Také bych si vybrala, nemám problém.
Moji studenti si vybírali nejčastěji vypravování, potom úřední dopis (jsme obchodní akademie, tak se to nabízí). Méně zastoupený byl úvahový text a článek s prvky recenze. Líčení myslím z mých studentů nepsal nikdo.
Jediný problém, který se u dvou studentů vyskytl, bylo chybně přečtené slovo. Místo hororové prvky četli „hovorové“ prvky.
–
(…) Zdá se mi to v pohodě, ale není mi devatenáct, životní zkušenost hrají roli. Spíš by mě rozhodilo, že musím psát tužkou, kterou nemám ráda.
–
(…) Co jsem se bavila s jednou kolegyní, tak např. problém viděla v tom, že připravovala studenty na určité slohové útvary a ony tam nebyly. Zmiňovala reportáž a charakteristiku.
A potom problém „fake news“ – prý Co to je?… co k tomu jaksi dodat…