„Existují studie, které dokládají, že v oblasti šestého chromozomu lze identifikovat geny, které souvisí s dyslexií, ale velkou roli hrají i sociální a ekonomické faktory, které souvisí s gramotností,“ vysvětluje psycholožka a logopedka Alžběta Větrovská Zemánková. Podle ní je proto důležité, aby děti viděly v rodině, že čtení a psaní je spojeno s příjemnými zážitky, a je dobré s dětmi hrát hry zaměřené na jazyk.
Pro děti je totiž přínosnější, když si dokážou uvědomit pomocí zvukové stránky slov, jak jazyk funguje, než se věnovat vizuální stránce jazyka a tomu, jak se co píše a jak písmena vypadají. Podle Větrovské Zemánkové je problém, že na českém knižním trhu dominují materiály zaměřené na předškoláky a i na děti s poruchou učení, které akcentují zrakové úkony spojené s textem, a nikoliv na takzvané „fonematické uvědomování“.
Z doprovodného článku k rozhovoru pro Radio Wave (Český rozhlas)
K tématu čtenářství viz
Skvělý způsob, jak povzbudit děti ke čtení (o projektu Mravenčí chůva)
Pavla Nejedlá: 24 důvodů, proč dětem čtu
„Čtení knih přináší výhody. Budete lépe spát a zlepšíte si paměť“
Dětské knížky se stávají hračkami a objekty
a příspěvky vztahující se k aktivitám Jiřího Trávníčka, např. ZDE a ZDE