Senát Parlamentu České republiky bude dnes jednat o novele školského zákona předložené ministerstvem školství (senátní tisk ZDE). Asociace češtinářů znovu upozorňuje na zásadní problémy novely a na to, že byla připravena bez řádné diskuse a bez ohledu na argumenty zaznívající zejména z řad odborných kruhů. Případné schválení novely tedy podobně jako řada dalších sdružení považuje za krok, který vzdělávání v ČR neprospěje.
Citujeme z již dříve publikovaného vyjádření ASČ k novele:
Návrh tedy v souhrnu nereflektuje závažná rizika plynoucí z jeho realizace, a to jak rizika pro objektivitu a odbornou úroveň zkoušky, tak pro postavení žáka. Jeho důsledkem bude stav, kdy maturitní zkoušku nebude možné označit jako certifikační. Novela ve svém důsledku jen zvýší počet pouze formálně vzdělaných žáků vlastnících maturitní vysvědčení; výhledově může vést k odsunutí matematiky z maturity a celkově zamlžuje hlavní příčinu maturitních problémů (tedy i relativně vysokého procenta neúspěšných maturantů) – příliš velký počet středoškoláků, kteří nejsou schopni splnit očekávané výstupy ukotvené v RVP ani v té nejzákladnější úrovni. S přihlédnutím k faktu, že didaktický test je schopna složit nejen část žáků nižšího stupně víceletých gymnázií, ale i talentovaní jedinci ze základních škol, je možné konstatovat, že předložená podoba novely má v sobě rizikový potenciál způsobit další degradaci středoškolského vzdělání ukončeného maturitou.
Nutno také podotknout, že jde o dílčí a nesystémový krok – chceme-li koncepčně a systémově měnit vzdělávací diskurs, je třeba začít u nastavení cílů a výstupů středoškolského vzdělávání, a to v kontextu se vzděláváním vysokoškolským. To je nutné činit primárně na odborné úrovni, teprve na tomto základě by měla být činěna rozhodnutí politická.
Připomínky Asociace češtinářů k novele
Souhrnná zpráva Pedagogické komory s přehledem oponentních stanovisek
(Ne)maturita z matematiky aneb Když nás to ti učitelé nenaučí…