Z článku Václava Klause ml. Ředitelé škol se nově musí stát rasovými experty
Práce ředitelů není lehká, zodpovídají ve školách za kdeco, kompetence se jim naopak neustále odebírají.
(…)
Té agendy je dosti a čím dál větší část agendy ukrajuje agenda ryze byrokratická. Ale kreativita státu a Evropské unie nemá hranic. Nyní zasílá Česká školní inspekce výzvu k vyplnění dotazníku mířícího na počet Romů ve škole. Kvůli tomu bych však komentář nepsal.
Fascinující je definice: „Za romského žáka považujeme člověka, který se za něj sám považuje, aniž by se nutně k této příslušnosti za všech okolností (např. při sčítání lidu) hlásil, nebo je za takového považován významnou částí svého okolí na základě skutečných či domnělých (antropologických, kulturních nebo sociálních) indikátorů.“
Celý text najdete ZDE.
Poznámka Josefa Soukala: Zeptal se někdo Romů, zda stojí o takovouto „pomoc“? A napadlo vůbec někoho z autorů výzkumu, jak by se cítili, kdyby se předmětem takto pojatého dotazování stali oni sami? Nebo platí, že „bohulibý“, „čistý“ účel světí jakkoli špinavé, v tomto případě nahnědlé prostředky?
Jazyková a myšlenková zhůvěřilost jsou jako dvojčata. Domnívám se, že uváděný výzkum a formulace v jeho rámci užívané jsou v hrubém rozporu s elementární etikou, a to nejen vzdělávací. Měly by se jími zabývat i orgány činné v trestním řízení. Co na to úřad ombudsmanky?
Romské děti v české škole:
https://is.muni.cz/th/zp44r/?so=nx
Projekt romského slovníku: http://www.lidovky.cz/chysta-pro-romy-on-line-slovnik-dn0-/zpravy-domov.aspx?c=A170317_134721_ln_domov_jho
Romové o Romech a vzorech: http://www.ceskaskola.cz/…/marie-ferencova-kdyby-romove-mel…
Jedna z cest – romský mediátor: http://www.ceskaskola.cz/2017/01/ferdinand-koller-romsky-skolni-mediator.html
Čerstvé stanovisko Učitelského profesního sdružení: http://www.ceskaskola.cz/2016/10/jana-karvaiova-za-ucitelske-profesni.html