Z archivu:
Vše začíná již v dětství. Výchova v odlišných kulturách s sebou nese mnohem více než pouze odlišné zvyklosti. To, jakým stylem je dítě vedeno k uvažování o okolních jevech a učeno novým věcem, má výrazný vliv na způsob, jakým bude vnímat svět. Určitě si vzpomínáte, že když jste byli malí, učili jste se převážně pojmenovávat věci a jejich vlastnosti (př. toto je modré autíčko). Dítě se učí rozlišovat věci a zařazovat je do skupin. V asijské kultuře však není v tomto kontextu důraz přikládán jménům, ale spíše slovesům, tj. co věci dělají, k čemu slouží apod. (př. autíčka jezdí po silnici). Jinými slovy se učí vnímat věci v kontextu jejich okolí. Když byl dětem zadán úkol, aby nakreslily své domy, většina západních dětí nakreslila dům se zahradou. Většina asijských dětí však okolo domu dokreslila i cesty, okolní domy, autobusové zastávky atd. Vysvětlením je způsob vnímání sebe sama z vnějšího pohledu a pocit sounáležitosti se společností. Tento přístup vysvětluje nejen kolektivismus asijské kultury, ale i skromnost a pokoru, které jsou pro většinu východoasijských národů typické.
Ke slovu i/Indián:
https://cnn.iprima.cz/smi-se-pouzivat-slovo-indian-v-nemecku-vahaji-z-pohledu-cestiny-je-v-poradku-21813?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.context&dop_req_id=lmN4t2ScqdQ-202103292125&dop_id=11040667
Onomatopoie po vietnamsku:
https://www.lidovky.cz/lide/asi-jatka-onomatopoie-po-vietnamsku-jake-zvuky-vydavaji-zvirata.A191203_111508_lide_ape?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=null
http://www.ascestinaru.cz/nevymyslejte-vietnamskym-detem-ceska-jmena-rika-pedagozka-z-vietnamske-rodiny-rizeni-skoly/