i.DNES.cz ve vydání pro Karlovarský kraj přináší zprávu Jitky Dolanské o přijímacích zkouškách na osmiletá gymnázia. Píše se v ní:
Je to pro mnohé velké překvapení. U jednotných přijímaček na osmiletá gymnázia pohořely desítky uchazečů. Minimální podmínky nesplnila ani řada jedničkářů.
Letošní přijímací zkoušky na střední školyjsou důkazem, že zájem o víceletá gymnázia v kraji neutuchá. Naopak. Výsledky testů však hovoří jasně. Z pátých tříd chtějí odejít i děti, které na výběrovou školu nepatří. Gymnázia hlásí, že u jednotných přijímacích zkoušek propadly desítky přihlášených.
„Ze 196 přihlášených nesplnilo minimální požadavky, tedy 12 bodů z matematiky a 17 z českého jazyka, celkem 45 dětí. Tohle se nám nikdy v předcházejících letech nestalo. Až letos,“ potvrdil ředitel Prvního českého gymnázia v Karlových Varech Zdeněk Papež. Škola přitom přijme do osmiletého cyklu 60 zájemců, otevírá dvě třídy.
Z počtu přihlášek tak vyplývá, že převis poptávky je více než trojnásobný. „A to je také letošní novinka. Obvykle se nám hlásí kolem 150 dětí. Vypadá to, že letos to zkouší i ti, kteří až tak výrazný talent nemají. A musím říct, že mi jich bylo někdy až líto, když jsem viděl, jak odevzdávají prázdné formuláře. Tady je možná na místě si položit otázku, proč je rodiče tomu vystavují. Pro děti to je velký stres. Podle mého názoru je to z jejich strany snaha utéct před inkluzí. A právě gymnázia se stávají jednou z možností, kam odejít,“ zamyslel se ředitel Papež.
Více ZDE.
Zajímavé komentáře ke zprávě se objevily na www.pedagogickeinfo.cz.
V této souvislosti se na čtenáře obracíme s několika otázkami:
Jaký je Váš názor na osmiletá gymnázia? Je třeba je zrušit, popř. snížit jejich kapacitu?
Bylo by dobré stanovit pro přijetí na gymnázium podmínku dosáhnout určitého počtu bodů v centrálních testech?
Pokud bude počet gymnázií (tříd) omezen, je třeba v odůvodněných případech ekonomicky podpořit nadané žáky z menších měst či vesnic, aby mohli gymnázium navštěvovat?
Co s nebilingvními šestiletými gymnázii?
1. Na plošné zrušení VG chybí politická síla. Jedinou cestou je jejich omezení. Viz p. Kostečka.
2. Přijímačaky zrušit a nahradit je průběžným výběrem. Neúspěšní se vrátí na základní školy.
3. Mimořádně nadaní mohou být už dnes podpořeni PO. Problém je v jejich identifikaci. Těch žáků.
4. Šestliletá zrušit jako anomálii.
Otázka osmiletých/šestiletých gymnázií je velmi jednoduchá:
1. Zřizovat nadále a finančně dotovat osmi/šestiletá gymnázia STÁTNÍ, ovšem v daném regionu jen do kapacity, která odpovídá procentu mimořádně nadaných jedenáctiletých. Podle mých zkušeností z praxe (na rozdíl od O. Hausenblase, který žádnou praxi nikdy neměl, ačkoli o ní pořád žvaní a žvaní), je to nejvýš 5 až 7 % populace.
2. Povolovat v neomezené míře osmiletá gymnázia SOUKROMÁ, ovšem s tím, že nedostanou státní dotaci. Ta opravdu dobrá se udrží a budou mít smysl.