Autorův blog na idnes.cz:
Kdykoliv čeští žáci zaznamenali úspěch, našli se experti, kteří ihned zpochybnili přínos školy. Naopak za každý neúspěch nese odpovědnost samozřejmost škola. Negativní zpráva přitahuje pozornost. To bulvární novináři dobře vědí.
Zejména EDUin má v této praxi dlouhodobou tradici. Naposledy to předvedla eduinská dvojčata Tomáš Feřtek a Bohumil Kartous. Oba shodně reagují na maturitní data zveřejněná Cermatem.
„Úspěšnost je velmi vysoká, i když šlo o složitý text s mnoha cizími slovy. Podobně je to i u dalších takto konstruovaných úloh testu. Znamená to, že učitelé zvládají to důležité. Naučit žáky dobře číst a pracovat s textem. Nebo se to žáci naučili sami někde jinde. Ať tak či tak, je to dobrá zpráva.“
„Interpretací tohoto zjištění bude více, já si dovolím předložit tuto hypotézu: zatímco jazyk je možné rozvíjet nezávisle na škole ? například čtením, psaním, mluvením nebo třeba posloucháním, rozvoj v matematice je na škole přímo závislý. Proto je možné, že český jazyk dopadl výrazně lépe, paradoxně škole navzdory.“
EDUin, obecně neprospěšná společnost, se tak opět podílí na vytváření negativního obrazu českého školství. Od nedostudovaných a neúspěšných učitelů je to vskutku velmi „věrohodné“ poselství.
Radost z úspěšnosti žáků doporučuji konfrontovat se zadáním úloh. Dodávám, že už několik učitelů ze základních škol či víceletých gymnázií konstatovalo, že úlohy testu dobře zvládá řada jejich žáků z osmého či devátého ročníku. Tímto se nijak nevyslovuji ke kvalitě učitelské práce, jen konstatuji, že hranice pro úspěšné složení testu je s ohledem na to, že maturitě předcházely čtyři roky STŘEDNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ a že maturita je předpokladem ke vstupu na VYSOKOU ŠKOLU, výrazně poddimenzovaná.